torsdag den 22. januar 2015

Valg af hvidevare

Vi har afsat 16.000 kr ekstra til køb af hvidevare, dvs 40.000 kr i alt. Grunden til ekstra afsat, er at jeg går efter kvalitetsvare og gerne high-end modellerne. Det lagde jeg vægt på helt tilbage fra første møde med Milton.

Hvis hvidevarene skal være monteret og tilsluttet når vi overtager huset, skal disse købes gennem Egebjerg El.
Hvad vi selv medbringer eller køber ved siden af, skal vi selv monterer efter indflytning.
Det er en helt standard klausul i alle byggeprojekter - og her er der helt sikkert nogen der skummer fløden!

Den sidste måned har jeg brugt på at fin-kæmme alverdens onlinebutikker og pricerunner - det gør jeg som regel hver gang der skal handles teknik og IT :-)
Til mødet hos Egebjerg havde jeg derfor medbragt min liste over de specifikke mærker og modeller jeg gerne ville have. 

Det viser sig at Egebjerg desværre ikke har halvdelen af mine ønsker i sortiment. Det være sig opvaskemaskine, køleskab og indbygningovnen. Dertil bliver jeg slemt skuffet, da jeg modtager tilbuddet på emhætte, kogeplade og fryseskab. Prisen er markant dyere end hvad du kan finde i de gængse online- og hvidevarebutikker. Skousen, Elsalg Aalborg, Elgiganten osv - alle er klar til matche prisen - det er bare ikke gældende når det er i forbindelse med husbyg.
Vi snakker ikke 1000 kr. over normalpris - det kan være 4-5000 kr pr. hvidevare!

Vi har selvfølgelig valget til at sige nej tak og selv handle disse billigt. Men selvfølgelig vil vi også gerne have huset mere eller mindre indflytningsklart når vi får nøglerne. Og montering af emhætte og induktionskogepladen skal bare være i orden.

Vi føler os ret "tvunget" til at handle emhætte og kogeplade gennem Egebjerg, selv om prisen er markant. Vi kan slet ikke regne med prisen på deres hjemmeside - de tager udgangspunkt i "vejledende udsalgspriser" - og selvfølgelig skal vi handle mindst 3 produkter hos ham for at få "tilbudsprisen".
De 5000 kr sparet på ekstra-elarbejde bruger vi så her og samlet set lander vores hvidevare-indkøb 140 kr over budget - da jeg handler resten udenom Milton og Egebjerg.

Jeg har fået et kanon tilbud fra St. Ajstrup Hvidevare-brugs. De kan skaffe mere eller mindre alt og de matcher onlinepriser - og endnu bedre: et skarpt samlet tilbud.

Her køber vi køleskab, ovn og opvaskemaskine - alle fra Siemens. Servicen er kanon - de skal blot bruge et depositum, så bestiller de varene hjem og opbevarer på deres lager indtil vi ønsker levering.
Levering er gratis, ovnen monterer de gratis - og garantien starter først når vi har varene i maj - sådan!
Køleskab og opvaskemaskine kan jeg selv tilslutte. Vi har fået en anbefalet kontakt af St. Ajstrup på en lokal tømrer, vi kan hyre til at hjælpe med at montere køkkenlågerne på de integrerede maskiner. 

Alle modelnumre har jeg sendt til HTH i Århus, som vi har møde med i næste uge - 28/1.
Dermed kan de finde de præcise mål og tegne disse ind når køkkenet skal designes. Skidesmart!

Hvidevare Egebjerg El:
Fryseskab Elektrolux EUG2244AOW
Emhætte Eico Sweet P 85 + forlængerrør
Induktionsplade Siemens EH875MC21E

Hvidevare St. Ajstrup:
Ovn Siemens HB76G1660S
Køleskab Siemens KI81RAD30
Opvaskermaskine Siemens SN66P082EU





3 kommentarer:

  1. Hej

    Godt at se I også fik en pæn behandling ved St. Ajstrup - vi har også kun gode erfaringer med dem :) Men det er sgu surt at de installatører der er tilknyttet Milton/HusCompagniet ikke kan matche de priser - det ville gøre det hele en smule nemmere.

    Ser frem til at hilse på jer. Vi tager et smut op forbi vores hus i dag, I må endelig sige til, hvis vi skal tage nogle billeder når vi alligevel er der (typisk om fredagen/weekend).

    God weekend :)

    SvarSlet
  2. Hej
    Tak for det - vi tager derop imorgen og ser hvor langt de er kommet her i snevejret :-)

    Jeg har efterhånden erkendt at husbyggeri = listepriser på tilvalg. Det samme var tilfældet med Stark og Garant med gulve og fliser... men det er trods alt i småtingsafdelingen i forhold til hvidevare pusherne...
    Tak for en god blog - det gjorde valget med St. Ajstrup oplagt - og så handler vi lokalt :-)

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de ved godt, hvor de skal tjene deres penge :-)

      Vi var oppe forbi igår, kunne se der var et par paller med jeres gulvisolering der var væltet i løbet af natten til lørdag. Håber det overlevede!

      Slet