mandag den 13. juli 2015

Have og jordarbejde

Jeg havde en aftale med KM Beton og Kloak om at få lavet det sidste planering af haven. Hertil skulle der køres ekstra muldjord ovenpå, så det var pænt og klar til rullegræs. I starten af juni havde de en mand ude med gravemaskinen og der blev tilført 4-5 vognlæs muldjord. Han var færdig på een dag. Alt så umiddelbart fint ud, men da jeg dagen efter hopper i arbejdstøjet, bemærker jeg at jorden er meget løs og med enormt mange større sten. Jeg finder også et mæglerskilt fra en anden byggegrund iblandt, så det lader til at være overskudsjord fra et andet byggeprojekt. Efter et par dage med kraftig regn, er haven een stor mudderkage der ikke kan gåes på - man synker simpelthen 30 cm ned - og det er slet ikke egnet til projekt græs. Jeg kontakter KM beton og fortæller at det ikke er i orden. Vi aftaler han kigger ud efter en uges tid, når det har haft tid til at tørre. Han kommer ud og jeg viser at arbejdet er mangelfuldt og kvaliteten af hans jord er ringe. Jeg har imellem tiden fundet ud af at jorden også burde være fræset og tromlet. Dette mener han ikke vi har aftalt og at mine forventninger er for høje. Han har slet ikke udstyret til havearbejde som dette?! Jeg bøjer mig ikke og det ender med at jeg får ham presset 10.000  af regningen, altså halv skade.


Afleveret efterplanering af KM Beton - klar til græs?



Vi har efterfølgende haft kontakt til RP Kabel og Anlæg, som også har arbejdet på andre grunde i kvarteret. Rene har leveret en fremragende service og et god stykke arbejde. Jorden er blevet fræset og pænt planeret, hertil sået græs. Dette koster 20 kr pr. m2. Hertil har han gravet en rende til vores færdighæk, som jeg "nemt" kunne sætte og grave ned weekenden efter.




Nu mangler vi kun et "lille" stykke bag huset, hvor der stadig er en del sand og stabilgrus. Vores nabo bag har endnu ikke fået kørt alt deres overskydende jord væk. Jeg regner med at få et tilbud på det sidste jordarbejde hos RP Kabel efter sommerferien. Det endte med at koste 15.000 for det sidste jordarbejde, inkl. ekstra muldjord og såning af græs.

2 kommentarer:

  1. Hej og inspirerende læsning. Vi er selv ved at bygge nyt med Milton.det sand rundt huset som er med i prisen på huset er det rigeligt til fliserne eller skal det yderligere sand til?

    Mvh
    Martin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin,
      Vi har ikke betalt ekstra for sand til fliser/belægning.
      I forbindelse med ekstra fundering i byggeprocessen kan jeg se der skulle 60 m3 ekstra sand til, men dette var der allerede afsat penge til i budget

      Slet